NATOs overvåkingsfly til Norge

De neste ukene skal NATO gjennomføre luftovervåkning ut fra Rygge flystasjon. Det er NATOs AWACS-fly som skal utøve denne oppgaven. Hva er luftovervåking og hvorfor driver NATO med det?

NATOs overvåkingsfly AWACS. Foto: NATO.

AWACS er en forkortelse for Airborne Warning and Contol System. Flyene som driver denne typen luftovervåkning har hjemmebase i Geilenkirchen i Tyskland. Flyene er lett gjenkjennelige med sin radarantenne på toppen av flykroppen. Noe av det spesielle med disse flyene er at de er eid og driftet av NATO selv. Det aller meste av NATOs militære kapasiteter er nasjonale, og eies og driftes av de enkelte medlemslandene. Besetningen på AWACS er flernasjonal og roterer mellom 16 av NATOs medlemsland. Norge er ett av landene som bidrar med personell til flyene. NATO har 14 slike fly.

Hva er NATOs luftovervåkning?

NATOs AWACS-fly brukes til, som navnet tilsier, å overvåke luftrommet. Flyene kan oppdage andre fly på store avstander. Det kan også oppdage fartøyer på sjøen. Flyets avanserte radar og andre sensorer om bord kan mer enn å oppdage flyene. Det kan også identifisere hva slags fly det er, følge med på hvor det flyr og rapportere om det skulle ha fiendtlige intensjoner. Radaren kan oppdage fly på mer enn 400 kilometers avstand.

Flyet kan støtte maritime operasjoner, drive luftromskontroll og støtte egne luftoperasjoner. Etter terrorangrepet i USA 11. september 2001, spilte AWACS en viktig rolle i å overvåke luftrommet over USA. Flyet har også vært brukt til anti-piratoperasjoner og til hjelp i katastrofer. AWACS har også vært benyttet for å kontrollere luftrommet under store arrangementer som olympiske leker, verdensmesterskap i fotball og politiske toppmøter. Flyene er en svært viktig ressurs for NATO.

Hvorfor AWACS til Norge?

Besetningen om bord i et av NATOs AWACS-fly
overvåker luftrommet. Foto: NATO.

Selv om flyene har hjemmebase i Tyskland, opererer de regelmessig fra andre NATO-lands flystasjoner. I tillegg til Norge, opererer flyene fra Hellas, Tyrkia og Italia. Når de er i Norge flyr de vanligvis ut fra Ørland flystasjon, men denne gangen er ikke rullebanen på Ørland tilgjengelig. Flyene må derfor bruke Rygge flystasjon som base de kommende ukene. Siste gangen flyet var på Rygge var under vinterøvelsen Nordic Response i mars 2024.

AWACS kommer til Norge som en del av et rutinemessig oppdrag. Aktiviteten bidrar til å forsikre medlemslandene om NATOs evne og vilje til å passe på NATOs grenser og beskytte land og befolkning. Flyene skal også bidra til bedre situasjonsforståelse i luften, noe som har blitt viktigere som følge av Russlands ulovlige angrepskrig i Ukraina.

Ny teknologi

Den nåværende flåten av AWACS-fly når sin maksimale levetid i 2035. Fordi evnen til å overvåke luftrommet er viktig, vil NATO ha på plass nye systemer for å gjøre den oppgaven innen 2035, da de nåværende flyene pensjoneres. Hva som blir NATOs nye «eyes in the sky» er ikke besluttet ennå. Nå vurderes ulike kombinasjoner av overvåkningssystemer i luften, på land, på sjøen, i rommet og i cyber-domenet. Hva som er tilgjengelig av ny teknologi vil være med å bestemme hva som erstatter flyene.

Besetning med bare kvinner

En italiensk kvinnelig pilot forbereder flygning
med AWACS. Foto: NATO.

I februar 2024 ble det skapt flyhistorie da hele besetningen på et AWACS-fly kun bestod av kvinner. De 22 besetningsmedlemmene kom fra Canada, Danmark, Italia, Polen, Portugal, Tsjekkia, Tyskland og USA.

Flyvningen viste på en utmerket måte at kvinner kan utføre oppgaver i et tradisjonelt mannsdominert yrke like godt som menn. Den kan også tjene som inspirasjon til kvinner i andre yrker dominert av menn.

Meld deg på nyhetsbrev

Vil du få med deg siste nytt fra oss? Meld deg på vårt nyhetsbrev.